dessert-526599 1280

Smaki – nazywanie, rozpoznawanie, odczuwanie

Poznające świat dziecko w końcu też próbuje nazywać smaki, które odczuwa podczas jedzenia. Często nie wiemy, jakie wrażenie ma konkretnie na myśli, a jemu ciężko się wysłowić, gdyż do pewnego wieku nie posiada precyzyjnego powiązania zasłyszanej nazwy z odczuciem. Pomoże w tym krótka zabawa zapoznająca malucha z podstawowymi smakami. Warto po nią sięgnąć i przy okazji przedstawić dziecku elementarną wiedzę z anatomii człowieka (tu: budowę języka).

Zmysł smaku jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka. Odwrażliwianie go, kształcenie umiejętności odróżniania jednych odczuć od innych, pozytywnie wpływa na rozwój procesów poznawczych dziecka, na przepływ informacji między odpowiednimi neuronami do mózgu (usprawnianie systemu nerwowego) oraz precyzyjniejsze wyrażanie myśli przez malucha dzięki poznanemu słownictwu i powiązaniu go z konkretnym odczuciem. Warto zatem przeprowadzić w pewnym momencie zabawę w rozpoznawanie smaków.

Wiek: od 3 roku

Potrzebne materiały: cztery szklanki, letnia przegotowana woda, łyżeczka, cukier, kawa zbożowa, sól, sok z cytryny, opaska na oczy.

 tongue-394965 960 720

Podstawowy wariant zabawy

Do połowy wysokości szklanek należy wlać letnią wodę i do każdej wsypać łyżeczkę przygotowanych substancji. Można wszystko wykonać tak, aby dziecko nie widziało naszej pracy i nie zapamiętało, w którym pojemniku co się znajduje, ale testowało napoje smakiem.

Po przygotowaniu roztworów zasłania się dziecku oczy opaską i daje do spróbowania każdego z napojów. Zadaniem testującego jest określenie, jaki z czterech podstawowych smaków odczuwa i nazwanie go:

słodki               słony                gorzki              kwaśny

Rozbudowany wariant zabawy

Podczas rozpoznawania smaków dziecko stara się określić, w którym miejscu języka odbiera dane wrażenie najsilniej.

Po eksperymencie rysujemy schemat języka lub posiłkujemy się gotowym wydrukiem i pokazujemy dziecku, jak to wygląda dokładniej. Używamy przy tym prostych wyrażeń biologicznych, w celu wzbogacenia zasobów słownictwa malucha. Od rodzica zależy, jakie terminy wykorzysta.

zabawa zapoznająca malucha z podstawowymi smakami
Przykładowe wyjaśnienie
:

Na języku oraz w jamie ustnej znajdują się kubki smakowe, dzięki którym odczuwamy różne smaki. Najwięcej receptorów smakowych odpowiadających za odczuwanie słodkiego smaku umiejscowionych jest na czubku języka. Te, dzięki którym rozróżniamy smak słony, znajdują się po bokach przedniej części języka. Smak kwaśny czujemy najmocniej po bokach środkowej części języka, a gorzki — u jego nasady, czyli tuż przy gardle.

Dodatkowa zabawa: Rozmowa na temat produktów, które mają smaki łatwe do odróżnienia i określenie — nazwanie ich.

Wymienienie produktów, których smaki są pomieszane, na przykład słodko-kwaśny, słono-kwaśny, słodko-gorzki.

 

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka trzech skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa i logopedii, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: ekoslowko.blogspot.com.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *