pierwsze kroki z matematyką

Pierwsze kroki z matematyką

Dla wielu dorosłych słowa „matematyka” i „zabawa” nie mają ze sobą absolutnie nic wspólnego. Dla wielu z nas matematyka w okresie szkolnym była torturą, czymś, co „musimy” zrobić i czymś, czego nie rozumieliśmy i nigdy nie zrozumiemy. Zabawa natomiast była czymś, co uwielbialiśmy. Małe dzieci uczą się matematyki przez cały czas poprzez różnego rodzaju zabawy, w większości nieświadome tego. Od chwili urodzenia otoczone są wrażeniami zmysłowymi. Kształty szczególnie nabierają natychmiastowego znaczenia. Dzieci reagują instynktownie na układ kształtów, które tworzą ludzką twarz. Matematyka jest wszędzie w domu. Przy wsparciu rodziców dzieci mogą zrozumieć wiele matematycznych pojęć poprzez właśnie zabawę i z przyjemnością stawiać swe pierwsze kroki z matematyką.

Kiedy mówimy, że dziecko zna liczby, zazwyczaj mamy na myśli, że potrafi wyrecytować nazwy liczb w porządku rosnącym. Jest to bardzo przydatne, ale to jedynie namiastka tego, co powinny wiedzieć. Muszą dowiedzieć się, co naprawdę oznacza system liczbowy. Można dziecku w tym pomóc poprzez różne formy zabawy (np. paluszkowe liczenie — z biedronką, z pieskami, z króliczkami).

Pierwszą rzeczą, którą dziecko musi zrozumieć, jest to, że 3 jest zawsze 3, niezależnie gdzie cyfra ta jest umieszczona i jak przedstawiona, czy jest to cyfra 3, słowo „trzy”, 3 klocki, 3 guziki w kurtce czy 3 kurki z piosenki.

Należy przy tym pamiętać, że dzieci zdobywają matematyczne doświadczenia każdego dnia w domu. Uczą się o pieniądzach, gdy idą z rodzicami na zakupy. Uświadamiają sobie liczby, jak idą po schodach i liczą stopnie. Zaczynają rozumieć pojęcie czasu wraz z poznawaniem rutyny dnia (mycie się, ubieranie, śniadanie itd.).

Codzienne życie dziecka oferuje wiele praktycznych możliwości, aby poznać liczby, kształty, przestrzeń, sortowanie i dopasowywanie. Chociażby podczas nakrywania do stołu — kubek dla mnie, kubek dla ciebie, czy też zabawy z wodą, pchania i kierowania wózkiem w lewo, w prawo; podczas pomocy w sortowaniu prania, dobierania skarpetek do pary, dopasowywania pokrywek do garnków — małych, dużych, itp.

Post Author: Izabela Kokot

Z wykształcenia informatyk, fizyk, matematyk, pedagog i specjalista w zakresie marketingu internetowego. Jej pasją są zarówno nowoczesne technologie informacyjne, jak i metody wspierania rozwoju dziecka, które zagwarantują maluchowi dobry start w dorosłość. Chętnie dzieli się swoimi pomysłami, sprawiając, że nauka ścisła (i nie tylko) może być rewelacyjną zabawą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *