króliki

Króliczki w koszyczku – proste liczenie na palcach

Zabawna wyliczanka paluszkowa ucząca maluszka liczenia do 5 i zapoznająca go z łańcuchem przyczynowo-skutkowym. Rymowane zwrotki, śmieszne słowa i proste liczenie na palcach dodatkowo zachęcają dziecko do posługiwania się mową.

Paluszkowe pokazywanki wspierają rozwój motoryki małej i stymulują wyobraźnię malucha. Nauczenie się na późniejszym etapie, w miarę powtarzania, wierszyka przez dziecko wspomaga procesy pamięciowe i w naturalny sposób wspiera rozwój mowy, prozodii oraz liczenia kolejno do 5.

Wiek: od 20 m.ż.

Dzieci lubią śmieszne rymowanki i lubią być zaskakiwane, zwłaszcza przez „małych aktorów”, jakimi mogą się stać palce rodzica. Rodzic bawi się z dzieckiem, mówiąc wierszyk i ilustrując historyjkę własną dłonią:

Hopsa, hopsa, fiku miku,

Pięć króliczków jest w koszyku.

(Pokazujemy pięć palców.)

Hopsa, hopsa, fiku mik,

Jeden króliczek znikł.

(Chowamy dłoń za plecami.)

Hopsa, hopsa, fiku miku,

Cztery króliczki są w koszyku.

(Pokazujemy cztery palce.)

Wierszyk powtarza się, zmniejszając liczbę króliczków (i palców) o jeden.

liczenie na palcach

Na koniec rodzic mówi:

Hopsa, hopsa, fiku miku,

Dlaczego króliczków nie ma w koszyku?

Tutaj jest miejsce na swobodne „fantazjowanie” z dzieckiem na temat, dokąd króliczki mogły pójść. Dobrze z początku coś podpowiedzieć, jeśli maluch nie ma pomysłu, np. poszły szukać jedzenia (i wymieniamy, co lubią), poszły pobawić się (wymieniamy w co), poszły spać, poszły do żłobka albo do babci itp. Taka rozmowa wzbogaca słownictwo dziecka i czynnie wspiera rozwój mowy.

Po kilku zabawach należy zachęcać dziecko do mówienia, ile będzie króliczków w koszyczku przy kolejnym pokazaniu dłoni.

 

królik pluszak

 


Inspirowane:
Silberg J., Gry i zabawy z maluchami, Poznań: Media Rodzina, 1995, s. 49.

Post Author: Maryla Błońska

Logopeda i terapeuta, doświadczony edytor, nauczycielka i matka trzech skarbów; swoje zainteresowania skupia wokół językoznawstwa i logopedii, poprawności językowej w mowie i piśmie, typografii, dysleksji, neuroedukacji oraz aktywnego rodzicielstwa bliskości i świadomego wychowywania dzieci. Poszukuje również metod wczesnego diagnozowania i zapobiegania zaburzeniom o podłożu dyslektycznym. Wybierając zabawy edukacyjne, analizuje je pod kątem frajdy sprawianej dziecku oraz sposobu oddziaływania na rozwój malucha. Wizytówka w sieci: ekoslowko.blogspot.com.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *